Podnět obcím a MF ČR ke zrušení povolení k provozování VHP a TZ v místech narušování veřejného pořádku

02.03.2012 10:03

Naše organizace dokončila manuál, podle kterého mohou obce sami zrušit povolení k provozování výherních hracích přístrojů (VHP) a dát podnět ke zrušení povolení k provozování technických zařízení, povolovaných Ministerstvem financí, jelikož v mnoha konkrétních provozovnách s VHP a TZ v řadě obcí a měst České republiky nastaly, resp. dodatečně vyšly najevo okolnosti, pro které by sázkové hry nebylo možné povolit. Touto okolností je narušování veřejného pořádku (zločiny, přečiny, přestupky a narušování pokojného stavu). Nenarušování veřejného pořádku je jednou ze základních podmínek pro vydání povolení k provozování loterií a jiných podobných her podle § 4 odst. 2 ZoL.

Manuál popisuje krok za krokem postup získání důkazů pro podání podnětu, zejména statistikých údajů Policie ČR a obecních policií podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Podle definice herny (§ 17 odst. 9 ZoL) jsou místa stálého umístění VHP a TZ místnostmi, zejména určenými k provozování sázkových her, k narušování veřejného pořádku tedy dochází i podle dosud zajištěných podkladů Policie ČR a obecních policií v testovaných městech v příčinné souvislosti s provozováním sázkových her.

Podle názoru veřejného ochránce práv, uvedeného v Závěrečném stanovisku - návrhu opatření k nápravě: Šetření postupu a rozhodování Ministerstva financí při povolování sázkových her provozovaných pomocí technických herních zařízení, sp.zn. 2601/2010/VOP/BK ze dne 4.11.2011 (strana 10-11) navíc není důkazní břemeno na straně oznamovatele, ale na straně správního orgánu, tedy obce v případě VHP či Ministerstva financí v případě TZ. Ombudsman je toho názoru, že požadavky Ministerstva financí doložení protokolace orgánů činných v trestním řízení při prokazování příčinné souvislosti provozování loterií a jiných podobných her a narušování veřejného pořádku nemá právní oporu v zákoně.

Nápravu vadnosti výše popsaného stavu (narušování veřejného pořádku při provozování loterií a jiných podobných her) lze zjednat díky principu clausula rebus sic stantibus, který je zakotven v ustanovení § 43 odst. 1 ZoL. Toto ustanovení je v zákoně zakotveno od samého prvopočátku a provozovatelé proto s jeho dopadem musejí počítat.

Byť narušování veřejného pořádku v provozovnách s VHP a TZ je velmi často způsobeno podnapilými osobami, nelze tím ospravedlnit porušování tabákového zákona personálem takových provozoven, které alkoholemii a následné násilí a trestnou činnost podnapilých sami v přičinné souvislosti s podáním alkoholu podnapilému vyvolávají za účelem dosahování vyšších tržeb. Velkou skupinou narušování veřejného pořádku jsou ale krádeže, loupeže, vraždy, rvačky, výtržnictví apod. vyvolané hráči, kteří nezodpovědnou hrou ztrácí majetek, který mají k dispozici.

Provozovatelé jsou za udržení pokojného stavu zodpovědní, což je i záměrem zákonodárce u protektivních a represivních ustanovení zákona o loteriích.