Memorandum Vládě ČR, ministru financí a veřejnému ochránci práv

04.03.2012 09:48

Text memoranda by zaslán dne 4.3.2012 datovou schránku:

Vážený pane premiére, vážený pane Ombudsmane, vážené dámy a pánové členové Vlády ČR,

         přijměte prosím na vědomí memorandum naší nevládní neziskové organizace OBČANÉ PROTI ZÁVISLOSTEM o.s. k právním úkonům, realizovaným ombudsmanem v rozsahu jeho práv dle zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, ve věci Závěrečného stanoviska  - návrhu opatření k nápravě; Šetření postupu a rozhodování Ministerstva financí při povolování sázkových her provozovaných pomocí technických herních zařízení, sp. zn. 2601/2010/VOP/BK, která je od 8.2.2012 projednávána Vládou České republiky (č. j. předkladatele 2/2012/SZD/BK).

         Dne 10. dubna 2010 podala naše organizace podnět v této věci Kanceláři veřejného ochránce práv a dále vyzvala obce a města k připojení se k tomuto podnětu. Během téměř dvou let došlo k velmi podrobné analýze správního procesu Ministerstva financí a vyjádření všech zúčastněných stran. Ombudsman se také během šetření připojil jako vedlejší účastník projednání platnosti obecně závazných vyhlášek obcí a měst Chrastava, Františkovy Lázně a Kladno.

         Výsledkem šetření je mj. návrh ombudsmana na zrušení či změny vydaných povolení k provozování technických her prostřednictvím nástrojů, obsažených v zákoně č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, se kterým se plně ztotožňujeme. Spatřujeme analogii těchto návrhů v aktuální podobě navrhovaného nového zákona o loteriích Ministerstvem financí.

         Naše organizace podávala tento podnět v nejlepší víře v prosazení ochrany základních lidských práv, dalších ústavních principů a zákonnosti. Dluh České republiky, potažmo Ministerstva financí spatřujeme zejména v absenci empirického výzkumu, jeho přenosu do praxe a legislativy a odpovídající účasti ČR v evropských a mezinárodních fórech regulátorů hazardu, jak je to obvyklé ve vyspělých zemích EU a světa. Absence validních analýz je dále významně patrná u inovace oborové legislativy a kontroverzních řešení při uplatňování práv na regulaci loterií a jiných podobných her v obcích a městech ČR, které často ve skutečnosti neřeší podstatu dopadů na společnost, rozpočty a práva, ale jsou předmětem politických či komerčních cílů s potenciálním korupčním potenciálem.

         Média naznačují, že vnitřní trh specifických sázkových her byl a prozatím stále je řízen recesí, klientelismem a nedovolenou podporou soukromého zájmu na úkor veřejného. Ministerstvo financí je správním orgánem ex-offo, které je oprávněno k výkladu právních předpisů, ale je také zodpovědné za případné dopady takové správní praxe, výkladu a aplikace právních předpisů.

         Je na místě také zmínit, že nesouhlasíme se současnou mediální hysterií konkrétních aktivistů, sítě jejich organizací a některých politiků; zejména s jejich rétorikou a účelovou manipulací s nevalidními údajně empirickými údaji o stavu závislostí ve společnosti. Příkladem jsou např. lživá sdělení o výskytu patologických hráčů v populaci České republiky, o počtu jejich sebevražd a extrémním rozsahu „praní špinavých peněz“, neschopnosti Ministerstva financí řídit trh a reagovat na excesy apod.

         Jejich destruktivní návrhy neřeší vzniklou situaci, ale dokonce ve výsledku žádají takové opatření, které by nekompromisně dopadly právě na občanskou společnost (historicky známými sociologickými mechanismy), kterou ve svých projevech tak údajně vehementně chrání. Globální komise pro drogovou politiku vloni vyzvala státy světa k reformě přístupů a upozorňuje, že drogová politika by neměla být vedena politickými a morálními přesvědčeními, a že prohibiční snahy vedou k eskalaci násilí, zvyšování fiskálních výdajů a zejména k přechodu regulovaného vnitřního trhu do nelegální zóny, bez výrazných změn v prevalenci uživatelů či objemu nabídky a poptávky.

         S vědomím občanské spoluodpovědnosti za ochranu veřejného zájmu a s respektem ke všem osloveným institucím navrhujeme, aby se správní praxe Ministerstva financí napravila v souladu s platnými právními předpisy a v budoucnu dlouhodobě upravila přijetím nového zákona o loteriích. Za absolutně nebytné považujeme zadání strategicky důležitých analýz z oblasti medicíny, sociologie, ekonomiky a práva (např. prostřednictvím nezávislé odborné instituce www.ISDC.ch, jíž využívá pro vyhotovení analýz k legislativním procesům loterií a jiných podobných her Evropská komise či členské země EU nebo vysoce odborné české instituce Centrum adiktologie při VFN a UK v Praze, CERGE-EI, Pro bono aliance, apod.), které by přinesly vůbec první a základní informace o této oblasti v historii ČR.

         Takové opatření by vyřešilo situaci dlouhodobě v rámci komunikace všech zúčastněných subjektů, s konečným slovem Vlády ČR v roli autority. Přidanou hodnotou je příležitost k získání strategicky důležitých informací (v principu obdobných jako u drogové politiky), které lze využít při mezinárodní výměně zkušeností a také v dalších oblastech s podobným rizikem dopadů na společnost, rozpočty a práva, jako je oblast výroby a distribuce alkoholu, tabáku a léčiv, u níž statistické hodnoty užívání v populaci ČR jsou jedny z nejvyšších v zemích EU a světě (viz výroční zprávy NMS a ESPAD 2011). To má logicky značný negativní dopad na výkonnost nejen ekonomiky a výdaje státu, ale zejména jednotlivce, jeho svobodu a zdravý životní styl, jež jsou předpokladem udržitelného rozvoje státu, společnosti a zvyšování životní úrovně.

         Doufáme ve Vaše prozíravé a společensky odpovědné nalezení řešení v této nelehké otázce.

         V dokonalé úctě

 

PhDr. Petr Vejrosta a kolektiv

OBČANÉ PROTI ZÁVISLOSTEM o.s.